Dominik Małek - ZnanyLekarz.pl

  • Warsztaty

    Warsztaty i treningi

  • Szkolenia

    Szkolenie kierunkowe

  • Terapia

    Terapia uzależnienia

  • Psychoterapia

    Psychoterapia

Mistrzostwa Europy Euro 2020 podobnie jak inne rozgrywki piłkarskie, należą do najchętniej oglądanych zmagań sportowych i gromadzą wielu kibiców. Sport daje nam wiele emocji i to nie ulega wątpliwości. Kiedy nasza ulubiona drużyna sportowa czy dany zawodnik zdobywa sukcesy, potrafimy odczuwać wręcz euforię, niepohamowaną radość. Sportowe emocje są jednymi z najsilniejszych bodźców, jeśli chodzi o pozytywne, krótkotrwałe odczucia. Ale sport potrafi też nieźle dać nam w kość - chociaż nie chodzi tu o nasze własne zmęczenie. Sam fakt sportowej porażki boli, ale tym bardziej, im więcej się spodziewamy. Dlaczego tak się dzieje? Wszystko wiąże się z naszymi oczekiwaniami. Co ciekawe, ten sam mechanizm często gubi nas w życiu - czujemy zawód i dyskomfort, kiedy inni zawodzą nasze oczekiwania. A co jeśli spojrzeć na to inaczej i przyjąć, że rzeczy niezależne od nas nie powinny być czymś, co decyduje o naszym nastroju? Tworząc oczekiwania wobec innych, tak naprawdę dajemy im do ręki dużą władzę nad naszym samopoczuciem, a w dodatku wykształcamy w sobie potrzebę kontrolowania tego, czego tak naprawdę kontrolować nie możemy.

Często potocznie mówi się o "złych emocjach", jakie przeżywamy my sami lub inne osoby. Mamy wówczas na myśli emocje trudne, sprawiające dyskomfort, takie które powodują, że nie czujemy się dobrze. Warto jednak zdać sobie sprawę z tego, że tak naprawdę żadne emocje nie są złe. Wszystkie one są nam potrzebne, coś nam pokazują i czegoś uczą. Mimo tego, że pojawienie się trudnych emocji ma analogiczną mechanikę do emocji dobrych, pożądanych, to często boimy się ich, nie chcemy by przychodziły, wolimy nie stawiać im czoła - ich pojawienie się odczytujemy jako "coś złego", stąd też określenie "złe emocje". Dlaczego tak bardzo wystrzegamy się trudnych emocji, obawiamy się ich, a kiedy się już pojawią, nie potrafimy się z nimi uporać ani przeżywać ich w zdrowy, właściwy sposób? Warto zastanowić się nad tym, że wszystkie emocje, które odczuwamy, coś znaczą i są tak naprawdę niezbędne. Po co nam emocje, które uważamy za "złe"?

Na terapię dla par często trafiają osoby, które zdały sobie sprawę, że dalsze pozostawanie w związku zaczyna im szkodzić. Nie chcą przekreślać tego, co budowali dotychczas, wciąż jest między nimi uczucie, ale stają twarzą w twarz z faktem, że ta relacja w obecnym kształcie ma na nich negatywny wpływ i przynosi tak naprawdę więcej problemów, niż wnosi pozytywnych aspektów do życia. Taką relację oczywiście można uratować w toku psychoterapii par, przy dużej otwartości, zaangażowaniu i silnej chęci do pracy nad związkiem u obu stron. Aby jednak to było możliwe, przede wszystkim musi dojść do tego kluczowego aspektu - uświadomienia sobie, kiedy związek zaczyna szkodzić, i podjęcia próby naprawienia go, kiedy tylko partnerzy zdadzą sobie sprawę z istnienia tego problemu i jego wagi. W przeciwnym wypadku pozostawanie w destrukcyjnym związku może bardzo niekorzystnie i nieodwracalnie wpłynąć na każdego z partnerów. Kiedy związek zaczyna szkodzić?

Podczas terapii par często poruszanym problemem jest brak asertywności w związku jednej ze stron. Gdy jedna z osób tworzących związek staje się dominująca, miejsce partnerstwa może zająć zależność, pewna hierarchia. W wielu związkach już od początku lub też z czasem jego trwania, jedno z partnerów zdecydowanie przejmuje stery, a drugie staje się mu podległe i płynie z prądem. Brak asertywności w związku może prowadzić do narastającej frustracji, w końcu złości kierowanej bardziej lub mniej świadomie w dominującego partnera, a w konsekwencji przełożyć się na poważne i trudne do rozwiązania problemy w relacji. Warto pamiętać też o tym, że problem z asertywnością w związku móże mieć też partner dominujący. Dlaczego tak się dzieje? Co warto wiedzieć o asertywności w związku?

Czy przytulanie naprawdę przedłuża życie? Co tak naprawdę dzieje się z człowiekiem, kiedy przytula i jest przytulany? Dlaczego przytulanie ma na nas bardzo pozytywny wpływ? Przytulanie działa bardzo pozytywnie zarówno na samopoczucie psychiczne, jak i na zdrowie fizyczne. Istnieje wiele badań dowodzących zbawiennego wpływu przytulania na organizm ludzki. Okazuje się, że istnieją naukowe przesłanki przemawiające za tym, że przytulanie jest istotną profilaktyką zdrowotną, a jego brak jest niekorzystny dla zdrowia i samopoczucia. Czy ludzie, którzy dużo się przytulają, naprawdę dłużej żyją? Bez wątpienia żyją szczęśliwiej, a ich życie ma lepszą jakość.

Przez ostatni rok w czasie epidemii musieliśmy mierzyć się z różnymi trudnościami, w tym z ograniczeniem kontaktów społecznych, mniejszą częstotliwością spotkań i spotkaniami w mniejszym gronie. Kontakty z innymi ludźmi i relacje przeniosły się w dużej mierze na płaszczyznę wirtualną i były utrzymywane za pomocą komunikatorów i telefonów. Realny, żywy kontakt z drugim człowiekiem, wspólne spędzanie czasu jest jednak niezwykle ważne i tak naprawdę niezastąpione. Dlaczego bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem jest taki ważny? Co nam daje przebywanie z drugą osobą? Mamy obecnie wiele możliwości kontaktu i jest to wielka wygoda i duże ułatwienie, ale w budowaniu relacji nic nie zastąpi wspólnego spędzania czasu i wymiany wszystkich bodźców, jakie się z tym wiążą.

Obostrzenia związane z epidemią koronawirusa niebawem mają zostać poluzowane, m.in. zostaną otwarte hotele i restauracje. Życie codziennie nie wróci jeszcze w pełni do normy, za to zdecydowanie będzie tej normalności bliższe. Oznacza to, że lada dzień będziemy mogli korzystać z życia nieco bardziej niż dotychczas, a co za tym idzie zadbać o swoje samopoczucie po lockdownie i zregenerować nadwyrężoną kondycję psychiczną po przymusowym ograniczeniu wielu aktywności i zmianie wcześniejszego trybu życia. Jak zadbać o siebie po lockdownie? Czy rzucić się w wir podróżowania i spotkań towarzyskich, czy warto ostrożnie i stopniowo wracać do takich aktywności? Ważne, by powracanie do pełni życia przyniosło pozytywne skutki, a nie odbiło się na nas negatywnie i w sposób niepożądany.

Kolejne lockdowny spowodowane epidemią koronawirusa, zdalne nauczanie dzieci w wieku szkolnym oraz w wielu przypadkach zdalna praca rodziców, wywróciły do góry nogami codzienne uporządkowane życie wielu rodzin. Rzeczywistość w dobie pandemii wymagała poukładania wszystkiego na nowo, co niejednokrotnie wiązało się z rozmaitymi trudnościami, dużym stresem i licznymi przeszkodami do przezwyciężenia. Bardzo często podołanie życiu rodzinnemu w czasie izolacji społecznej wynikającej z epidemii stanowi ogromne wyzwanie, zarówno dla rodziców i opiekunów, jak i dla dzieci. Dorośli często mają znacznie mniej czasu dla siebie oraz ograniczone możliwości wypoczynku i spędzania wolnego czasu, dzieci z kolei pozbawione są dużej dawki kontaktu z rówieśnikami, różnych aktywności dodatkowych i rozrywek poza domem. W takiej sytuacji bardzo dobrą praktyką jest korzystanie ze wsparcia terapeutycznego.

Pandemia koronawirusa nie odpuszcza i nadal kładzie się cieniem na różnych dziedzinach życia, w tym na płaszczyźnie gospodarczej i społecznej. Dla wielu osób jednak najbardziej dotkliwie odbija się na życiu w najbliższym otoczeniu, w rodzinie czy z partnerem. Spędzanie ze sobą większej ilości czasu, w dodatku w czterech ścianach, często nie służy związkowi, w którym już wcześniej były problemy. Może też przyczyniać się do narastania nowych konfliktów, których źródło pojawiło się dopiero w warunkach lockdownu i izolacji. Kiedy do tego dołoży się konieczność reorganizacji życia codziennego podyktowanej takimi czynnikami jak praca zdalna czy nauka dzieci w domu, zgrzyty między partnerami czy małżonkami mogą zacząć stanowić bardzo duży problem. Przybywa rozstań i rozwodów. Zanim jednak sprawy zajdą aż tak daleko, warto się postarać o naprawienie relacji i rozważyć udział w terapii dla par.

Restrykcje i obstrzenia związane z epidemią COVID-19 trwają już od ponad roku. W tym czasie wielu osobom doskwiera izolacja i ograniczenie kontaktów społecznych. Nie odwiedzamy bliskich tak często jakbyśmy chcieli. Nie widujemy przyjaciół i znajomych z innych miast, z którymi wcześniej spotykaliśmy sięco jakiś czas. Kontakty i znajomości cierpią na lockdownie, wiele z nich się rozluźnia i nie są już tak bliskie, jak kiedyś. W dodatku wiele osób ma rozmaite problemy finansowe i osobiste z powodu kryzysu związanego z epidemią, co dodatkowo osłabia zaangażowanie w kontakty społeczne. Bardzo utrudnione jest nie tylko podtrzymywanie, ale i nawiązywanie nowych znajomości. Jak sobie radzić z tym wyzwaniem, jakim są utrudnienia w kontaktach społecznych z powodu pandemii COVID-19?

Czekają nas kolejne święta w warunkach lockdownu. Wielkanoc 2021 pod kątem obostrzeń związanych z pandemią COVID-19 nie będzie przypominała tradycyjnych świąt, jakie znamy. Dla wielu osób konieczność izolacji czy separacja z bliskimi w tym wyjątkowym czasie to źródło dodatkowego stresu i smutku. Jak poradzić sobie z tymi negatywnymi odczuciami? W jaki sposób możemy dbać o swoje zdrowie i samopoczucie psychiczne w tak trudnym momencie? Jak wspierać bliskich, którzy z trudem znoszą nowe obostrzenia i doskwiera im samotność? Najważniejsze jest to, aby nie bać się mówić o swoich odczuciach, nie bagatelizować ich, chcieć rozmawiać i korzystać z pomocy.

Planowane Warsztaty z Okazji Dnia Kobiet w związku z obecną sytuację epidemiczną i nałożonymi w dniu dzisiejszym nowymi obostrzeniami, z żalem przekładamy na termin 8-9 maja 2021. Ten sam program, ta sama energia i ta sama wartość specjalnie opracowanych bloków warsztatowych "Asertywność Siłą Kobiet" o rozwoju osobistym nowoczesnej Kobiety i poczuciu pewności siebie oraz "Cztery Pory Roku" o umiejętnym eksponowaniu naturalnego i wewnętrznego piękna w atrakcyjnym wyglądzie zewnętrznym. Zmianie ulegnie jedynie nazwa - będą to Wiosenne Warsztaty dla Kobiet. Cena promocyjna obowiązuje nadal! Vouchery na Warsztaty są jeszcze dostępne, cały czas lista zapisów jest otwarta. Zapraszam Cię do kontaktu, jeśli chcesz wziąć udział w Warsztatach. Miej odwagę być sobą! :)

Zapraszam serdecznie do udziału w Warsztatach z okazji Dnia Kobiet! Najlepszy prezent dla każdej Kobiety to coś, co sprawi, że stanie się ona pełniejszą i piękniejszą wersją siebie, co zostanie z nią na długo i wydobędzie drzemiącą w niej siłę i energię. Na współtworzonych z doświadczoną terapeutką i wizażystką warsztatach "Miej odwagę bycia sobą!" poprowadzę autorski blok warsztatowy "Asertywność Siłą Kobiet". Dzięki udziałowi w moich warsztatach dowiesz się, jak wzmocnić swoją asertywność, nauczysz się pozytywnie odmawiać, oraz zdobędziesz umiejętność swobodnego wyrażania siebie. Dodatkowo w czasie drugiej części warsztatów nauczysz się, jak za pomocą kolorów wydobyć i podkreślić swoje naturalne piękno.

Dzień Kobiet zbliża się wielkimi krokami. Jaki może być najlepszy prezent dla Kobiety z okazji jej ważnego dnia? Coś, co pomoże jej na nowo odkryć i podkreślić siłę swojej kobiecości. Co sprawi, że każda Kobieta poczuje się lepiej nie tylko przez chwilę, ale zachowa prawdziwą wartość tego prezentu i będzie się czuła lepszą wersją siebie także później? Pomyśl o rozwoju i samorealizacji, zrobieniu czegoś naprawdę dla siebie samej lub dla Kobiety, która jest dla Ciebie ważna. Proponuję udział w wyjątkowych warsztatach z okazji Dnia Kobiet, które przeprowadzę razem z utalentowaną wizażystką, psychoterapeutką, żoną i matką - prawdziwą nowoczesną Kobietą. Spotkanie ze mną pod hasłem "Asertywność Siłą Kobiet" pozwoli Ci postawić na swoje potrzeby i rozwój oraz wzmocnić pewność siebie, a spotkanie z wizażystką pomoże Ci na nowo odkryć i docenić swoje piękno. Zapraszam Cię na warsztaty dla kobiet, po których poczujesz się silniejsza, jeszcze bardziej atrakcyjna i odkryjesz, jak wiele energii i pozytywnych emocji daje Ci Twoja kobiecość. Warsztaty odbędą się w Toruniu i w Chełmży. Szczegóły już wkrótce!

Myślicie o wspólnej terapii dla par, ale nie wiecie, jak to wygląda? Pewne obawy czy wątpliwości przed podjęciem terapii małżeńskiej czy z partnerem są czymś zupełnie naturalnym. Warto wiedzieć wcześniej, jak przebiega wstępna konsultacja dla par i dalsze etapy terapii. Przygotujcie się do tego, że będzie potrzebna przede wszystkim otwartość i chęć do rozmowy o tym, co jest do naprawy między Wami. Dobre nastawienie na szczerą rozmowę z partnerem i prowadzącym Was terapeutą to podstawa do tego, by terapia mogła odnieść pożądany skutek, nauczyć Was nowych sposobów komunikacji i wzmocnić istniejącą między Wami więź.

Widzisz, że w Twoim związku nie dzieje się dobrze, macie wspólne problemy w relacji, których nie potraficie rozwiązać? Wciąż powracają do Was negatywne doświadczenia i wspomnienia z przeszłości? A może Wasz związek wystawiła na próbę pandemia koronawirusa, która wywróciła Wasze dotychczasowe, uporządkowane życie do góry nogami? Rozważ, czy warto dać Wam szansę, korzystając z profesjonalnej pomocy. Zapraszam Cię i Twoją drugą połówkę na terapię dla par. Najpierw spotkajmy się na konsultacji psychoterapeutycznej w moim gabinecie w Toruniu lub Chełmży, możliwe jest także spotkanie online. Wtedy ustalimy, jak mogę Wam pomóc pokonać kryzys w związku i wspólnie przepracować problemy, wzmacniając Was jako parę. Czego możesz się spodziewać po psychoterapii dla par?

Kryzys zawodowy czasem może narastać od dłuższego czasu, natomiast zdarza się, że przychodzi nagle, niespodziewanie i bez ostrzeżenia. Jak rozpoznać, czy to kryzys zawodowy? Wypalenie zawodowe czy poczucie dotarcia do "szklanego sufitu" w karierze zawodowej może być źródłem wielu frustracji. Co robić, kiedy praca przestaje dawać satysfakcję? Jak sobie poradzić z kryzysem zawodowym i jaką metodę pokonania go wybrać? Wszystko zależy od tego, w jakich okolicznościach zastał nas kryzys zawodowy i jaka jest jego przyczyna. Ustalenie tych faktów pozwoli nakreślić kierunek postępowania tak, aby dalszy rozwój zawodowy prowadzić już we właściwym kierunku.

Kryzys finansowy to jedna z tych sytuacji, które są silnie stresogenne, destabilizują poczucie bezpieczeństwa i negatywnie wpływają na samopoczucie psychiczne. Niepewność o przyszłość i obawy o płynność finansową własnego budżetu może obciążać psychicznie do tego stopnia, że odbiera siły niezbędne do tego, by pokonać kryzys finansowy i o własnych siłach wyjść z finansowego dołka. Utrata pracy, upadek własnego biznesu czy niedokończona realizacja projektu stanowią źródło problemów finansowych, z którymi zmaga się wiele osób, zwłaszcza teraz w dobie pandemii Covid-19. Jak poradzić sobie psychicznie z kryzysem finansowym i kiedy warto szukać pomocy psychologicznej w przetrwaniu tego kryzysu?

Temat szczepień przeciw Covid-19 budzi wiele kontrowersji. Wiele osób żyjąc w obawie o zdrowie swoje i bliskich zadaje sobie pytanie, kiedy szczepionka przeciw koronawirusowi będzie dla niego dostępna? Jak długo trzeba czekać w kolejce na zaszczepienie na Covid-19? Często pojawiają się także obawy o bezpieczeństwo szczepionki i lęk przed nieporządanym odczynem poszczepiennym. Jak zachować spokój w natłoku informancji dotyczących szczepienia na koronawirusa i jak weryfikować swoje obawy? Kluczem do znalezienia spokoju i przetrwania tego huraganu informacyjnego jest racjonalizowanie swoich obaw i sprowadzania ich do konkretów. Jak tego dokonać?

Liczne obostrzenia związane z epidemią Covid-19 powodują, że nasza rzeczywistość na każdej płaszczyźnie uległa zmiania. Inaczej wygląda funkcjonowanie w przestrzeni publicznej, dotyczy to także usług i pomocy psychologicznej. Jak wygląda korzystanie z psychoterapii w dobie pandemii? Czy można bez obaw wybrać się do gabinetu psychoterapeutycznego? Czy osoby będące w trakcje terapii mogą być spokojne o możliwość jej kontynuowania i zachowania ciągłości spotkań z terapeutą? W tym ciężkim czasie pomocy psychologicznej potrzebuje także wiele osób, które wcześniej z niej nie korzystały. Zobacz, jak pandemia wpłynęłą na funkcjonowanie psychoterapii w Polsce.