Dominik Małek - ZnanyLekarz.pl

  • Warsztaty

    Warsztaty i treningi

  • Szkolenia

    Szkolenie kierunkowe

  • Terapia

    Terapia uzależnienia

  • Psychoterapia

    Psychoterapia

Kryzys zawodowy czasem może narastać od dłuższego czasu, natomiast zdarza się, że przychodzi nagle, niespodziewanie i bez ostrzeżenia. Jak rozpoznać, czy to kryzys zawodowy? Wypalenie zawodowe czy poczucie dotarcia do "szklanego sufitu" w karierze zawodowej może być źródłem wielu frustracji. Co robić, kiedy praca przestaje dawać satysfakcję? Jak sobie poradzić z kryzysem zawodowym i jaką metodę pokonania go wybrać? Wszystko zależy od tego, w jakich okolicznościach zastał nas kryzys zawodowy i jaka jest jego przyczyna. Ustalenie tych faktów pozwoli nakreślić kierunek postępowania tak, aby dalszy rozwój zawodowy prowadzić już we właściwym kierunku.

Kryzys finansowy to jedna z tych sytuacji, które są silnie stresogenne, destabilizują poczucie bezpieczeństwa i negatywnie wpływają na samopoczucie psychiczne. Niepewność o przyszłość i obawy o płynność finansową własnego budżetu może obciążać psychicznie do tego stopnia, że odbiera siły niezbędne do tego, by pokonać kryzys finansowy i o własnych siłach wyjść z finansowego dołka. Utrata pracy, upadek własnego biznesu czy niedokończona realizacja projektu stanowią źródło problemów finansowych, z którymi zmaga się wiele osób, zwłaszcza teraz w dobie pandemii Covid-19. Jak poradzić sobie psychicznie z kryzysem finansowym i kiedy warto szukać pomocy psychologicznej w przetrwaniu tego kryzysu?

Temat szczepień przeciw Covid-19 budzi wiele kontrowersji. Wiele osób żyjąc w obawie o zdrowie swoje i bliskich zadaje sobie pytanie, kiedy szczepionka przeciw koronawirusowi będzie dla niego dostępna? Jak długo trzeba czekać w kolejce na zaszczepienie na Covid-19? Często pojawiają się także obawy o bezpieczeństwo szczepionki i lęk przed nieporządanym odczynem poszczepiennym. Jak zachować spokój w natłoku informancji dotyczących szczepienia na koronawirusa i jak weryfikować swoje obawy? Kluczem do znalezienia spokoju i przetrwania tego huraganu informacyjnego jest racjonalizowanie swoich obaw i sprowadzania ich do konkretów. Jak tego dokonać?

Liczne obostrzenia związane z epidemią Covid-19 powodują, że nasza rzeczywistość na każdej płaszczyźnie uległa zmiania. Inaczej wygląda funkcjonowanie w przestrzeni publicznej, dotyczy to także usług i pomocy psychologicznej. Jak wygląda korzystanie z psychoterapii w dobie pandemii? Czy można bez obaw wybrać się do gabinetu psychoterapeutycznego? Czy osoby będące w trakcje terapii mogą być spokojne o możliwość jej kontynuowania i zachowania ciągłości spotkań z terapeutą? W tym ciężkim czasie pomocy psychologicznej potrzebuje także wiele osób, które wcześniej z niej nie korzystały. Zobacz, jak pandemia wpłynęłą na funkcjonowanie psychoterapii w Polsce.

Często można usłyszeć obiegową opinię, że "w naszych czasach każdy potrzebuje psychoterapeuty". Ile w tym prawdy? Czy rzeczywiście obecne tempo życia i zachodzące z nim zmiany sprawiają, że każdy z nas powinien rozważyć spotkanie z psychoterapeutą? A może psychoterapia to tylko moda, która ma podkreślić, jak złożoną i wielowymiarową osobą jesteśmy i podnieść nasze ego? Nie ulega wątpliwości, że w przypadku poważnych problemów z emocjami, przebytej traumy, trudności w życiu których nie potrafimy przezwyciężyć lub stanięcia w obliczu kryzysu, psychoterapia jest narzędziem bardzo potrzebnym i wysoce skutecznym. Jednak, czy potrzebuje jej także osoba, która nie przechodzi większych kryzysów, względnie radzi sobie w życiu i nie ma za sobą traumatycznych doświadczeń?

Koniec roku i początek nowego to czas, w którym robimy postanowienia noworoczne i zabieramy się za ich realizację. Bardzo często jednak już styczeń staje się miesiącem rozczarowań, gdyż nawet nie przybliżamy się do rozpoczęcia realizacji swojego celu. Grudzień z kolei uświadamia nam, że cele założone w ubiegłym roku nadal są dalekie od zrealizowania. Rok 2020 był dodatkowo bardzo trudnym rokiem dla większości ludzi, niejednej osobie przybyło problemów w wyniku życia w dobie pandemii covid-19, w związku z czym priorytety z zeszłego roku straciły na wartości. Jak mądrze podejść do robienia postanowień noworocznych, by nie stanowiły źródła niezadowolenia i frustracji? Zobacz, co musisz wiedzieć o postanowieniach noworocznych 2021.

Epidemia covid-19 w ogromnym stopniu zmieniła dotychczasową rzeczywistość i tryb życia wielu osób. Dotyczy to także sfery zawodowej. Z czasie lockdownu i nie tylko, wiele firm dotychczas funkcjonujących w tradycyjny sposób, przeniosło się do sektora pracy zdalnej, która w licznych przypadkach stała się obecnie normą. Praca zdalna to wiele ułatwień, ale także wyzwań dla osób, które muszą sobie zorganizować miejsce pracy w domu. Jak dbać o swój dobrostan psychiczny pracując zdalnie? Jak praca zdalna może negatywnie wpływać na kondycję psychiczną i jak sobie radzić z wyzwaniami, jakie stawia praca zdalna dla organizacji życia codziennego?

Wsparcie w problemach i trudnościach życiowych jest potrzebne każdemu człowiekowi. Zarówno kobiety jak i mężczyźni różnią się od siebie na poziomie emocjonalnym, wymagają odpowiedniego podejścia i zrozumienia od swoich bliskich, kiedy są w potrzebie. Zwłaszcza mężczyźni mogą mieć pewne trudności w okazywaniu wsparcia emocjonalnego bliskim sobie kobietom. Nawet przy najlepszych chęciach, bez garści wiedzy o tym jak wspierać, skuteczna pomoc i wsparcie w trudnych chwilach może okazać się mocno utrudnione. Trzeba pamiętać także o tym, że wspieranie drugiej osoby nie może się odbywać kosztem siebie. Jak skutecznie wspierać kobietę zmagającą się z problemami w swoim życiu, zachowując przy tym swoją równowagę i dbając o swój dobrostan emocjonalny?

Kobiety postrzegane są jako te wrażliwsze, obdarzone większą inteligencją emocjonalną, bardziej empatyczne. W wielu sytuacjach ta teza znajduje potwierdzenie, i z jednej strony niesie to za sobą niewątpliwe korzyści bycia kobietą, z drugiej z kolei ich większa wrażliwość otwiera je na wiele negatywnych emocji, w tym lęki i obawy, które potrafią skutecznie obniżać kobietom nastrój, a nawet negatywnie wpływać na życie codzienne. Czego najbardziej boją się kobiety? Kiedy lęk zaczyna stanowić poważny problem i wymaga specjalistycznej pomocy i wsparcia, nim poważnie zaburzy jej wewnętrzny spokój i stanie się źródłem trudności na wielu płaszczyznach życia? Obawy i lęki wymagają oswojenia, zanim wymkną się spod kontroli.

Wiele kobiet boryka się w życiu z traumą. Przejście traumy mogło wystąpić w dalekiej przeszłości czy też relatywnie niedawno; a niezależnie od minionego czasu, trauma może wciąż negatywnie rzutować na życie kobiety. Do doświadczeń traumatycznych należeć mogą: przemoc domowa, nadużycia seksualne, niechciana ciąża, rozpad związku, depresja poporodowa czy utrata dziecka, choć ich spektrum jest bardzo szerokie. Sądzisz, że przebyta trauma utrudnia Ci przejęcie kontroli nad swoim życiem? Nie potrafisz odzyskać równowagi po trudnym doświadczeniu w Twoim życiu? Pamiętaj, że psychoterapia jest także dla Ciebie. Życie po traumie mimo wszystko toczy się dalej, i warto zadbać o jego jakość.

Wiele kobiet zmaga się z bardzo dużym wyzwaniem dla psychiki, jaką jest poronienie lub dokonanie aborcji. W obu przypadkach może wystąpić duże poczucie straty, narzucające konieczność przeżycia żałoby. W każdym przypadku strata dziecka nienarodzonego czy terminacja ciąży może wywołać różne trudne i silne emocje u kobiety, która przeżyła takie doświadczenie. Bardzo ważne jest, aby zadbać o jej zdrowie i samopoczucie psychiczne po bolesnym lub obciążającym wydarzeniu w jej życiu, by mogła odzyskać równowagę i poprawić jakość swojego dalszego życia. Wsparcie psychiczne dla kobiet po poronieniu lub aborcji powinno stanowić naturalną kolej rzeczy, gdyż zdrowie psychiczne musi być zadbane tak samo, jak zdrowie fizyczne kobiety.

Kobiety zmagają się w swoim zyciu z wieloma problemami. Część z nich dotyczy nich samych, ich relacji z partnerami i innymi osobami czy traum z przeszłości, w tym także z dzieciństwa. Wiele trudów dotykających kobiet wiąże się także z macierzyństwem. Zwłaszcza kryzys macierzyński, samotne macierzyństwo, wychowywanie niepełnosprawnego dziecka, depresja poporodowa czy utrata ciąży wiąże się z ogromnym stresem i bólem dla wielu kobiet. Tak ogromne wyzwania, jakie życie potrafi postawić przed kobietami, stanowią potężne obciążenie psychiczne i wymagają wielkiego wsparcia ze strony otoczenia, aby kobieta jak najlepiej przeszła trudny czas w swoim życiu. Bardzo ważne jest także, aby mieć świadomość jak wiele daje profesjonalna pomoc psychologiczna i nie bać się po nią sięgać, kiedy jest taka potrzeba.

W obliczu masowych strajków kobiet nie sposób nie zwrócić uwagi na to, z jak wieloma problemami w dzisiejszym świecie borykają się kobiety. Trudy macierzyństwa, budowanie kariery, problemy w związkach, życie singielki, problemy z okresu dojrzewania; to tylko niektóre z licznych wyzwań, jakie potrafią obciążać psychikę kobiety i wpływać na jakość jej życia. Coraz więcej kobiet na szczęście ma świadomość, jak ważne jest zdrowie psychiczne oraz dobre samopoczucie, oraz jak pozytywne efekty w zwalczaniu swoich problemów przynosi psychoterapia. W trosce o siebie i komfort życia swojego oraz najbliższych, wiele kobiet znajduje w sobie siłę, by sięgąć po pomoc psychologiczną. Wzmocnienie kobiet i pozwolenie im na poznanie własnych możliwości i uwierzenie w ich moc może dać spektakularne efekty i sprawić, że kobieta nie tylko przejdzie przez swoje kryzysy i upora się z problemami, ale odkryje siebie na nowo.

 

Zaburzenia odżywiania stanowią problem dużej wagi, który dotyczy najczęściej młodzieży i młodych dorosłych. Coraz częściej jednak staje się zaburzeniem dotykającym dzieci w wieku szkolnym oraz osób dojrzałych, zwłaszcza kobiety. Jak rozpoznać, kiedy ma się do czynienia z zaburzeniami odżywiania? Jakie czynniki w zmianach odżywiania powinny być alarmujące? Kiedy warto udać się do psychoterapeuty i porozmawiać o problemie z odżywianiem, zanim rozwinie się on do zaburzenia odżywiania? Psychoterapia jest bardzo skutecznym narzędziem w leczeniu zaburzeń odżywiania, nawet w ich zaawansowanej postaci.

Jesień dla wielu osób jest czasem obniżonego nastroju, chandry i pogorszenia samopoczucia. W ten sposób mogą się także objawiać epizody depresyjne. Warto się przyjrzeć, czy są to stany nawracające, powtarzające się. Być może to tylko słabszy moment, a może być to sygnał czegoś poważniejszego. Jeśli podejrzewasz u siebie objawy depresji, pomyśl o konsultacji psychologicznej. Psychoterapia jest bardzo skutecznym narzędziem w leczeniu depresji, a także pomocna w przypadku powtarzającego się pogorszenia nastroju, który depresją nie jest. Depresja stanowi powszechny problem i nie powinna być lekceważona. Może dotknąć każdej osoby, dlatego trzeba zwracać uwagę na sygnały ostrzegawcze.

Kiedy ktoś decyduje się na psychoterapię, lęk przed jej rozpoczęciem jest zjawiskiem całkowicie normalnym. Obawa przed psychoterapią dotyka niemal każdego. Najważniejsze jest, aby ten lęk racjonalizować i utrzymać w ryzach, by nie spowodował zaniechania tej próby poprawienia jakości swojego życia i uporządkowania go. Psychoterapia daje bardzo wiele, pozwala uporać się ze swoimi problemami i rozwiązać trudności w prawidłowy sposób, tak aby negatywne emocje zostały rozładowane i zniwelowane, a nie powróciły za jakiś czas ze zdwojoną siłą. Strach przed psychoterapią jest naturalny, ale jeśli uważasz, że jej potrzebujesz, to nie pozwól, by ten lęk Cię do tego zniechęcił. Jak to zrobić?

Żałoba, czyli okres przeżywania straty kogoś bliskiego, to naturalny okres adaptacji do nowej rzeczywistości bez tej osoby, a także przeżywania bardzo trudnych emocji i radzenia sobie z nimi. Ten okres zazwyczaj trwa około roku do dwóch lat, ale może się zdarzyć, że potrwa to dłużej. W tym czasie człowiek przechodzi przez kolejne etapy żałoby, a czas potrzebny na przejście każdego z nich też jest bardzo indywidualny. Zdarza się, że osoba pogrążona w żałobie utknie na pewnym etapie jej przeżywania, i nie jest w stanie sama z niego wyjść i poczynić kroku naprzód. Wtedy bardzo pomocna jest psychoterapia po utracie kogoś bliskiego. Spotkania z psychoterapeutą po śmierci bliskiej osoby ogromnie ułatwiają przejście i przepracowanie skrajnie trudnych emocji związanych z poczuciem straty.

Trwający od blisko miesiąca nowy rok szkolny 2020/2021 cały czas się toczy pod znakiem epidemii. Sytuacja w kraju związana z zachorowaniami na COVID-19 cały czas utrzymuje się na alarmującym poziomie, wobec czego ciągle pod pewnym znakiem zapytania stoi sposób funkcjonowania szkół. Większość z nich działa w trybie stacjonarnym, choć przy zachowaniu restrykcji sanitarnych. Wielu rodziców wciąż jednak czuje się niepewnie w związku z możliwą koniecznością zapewnienia dziecku opieki w razie przejścia na tryb nauki zdalnej. Z drugiej strony dla dzieci ten rok szkolny jest wyjątkowym wyzwaniem, gdyż muszą się aklimatyzować do szkolnej rzeczywistości po długich miesiącach przerwy z powodu epidemii. Jak sobie z tym radzić, pomagać sobie jako rodzicowi, a przede wszystkim odpowiednio wspierać swoje dziecko?

Ten rok szkolny jest szczególny nie tylko dla dzieci idących do szkoły po raz pierwszy oraz ich rodziców. Ze względu na panującą epidemię i obowiązujący reżim sanitarny, rok szkolny 2020/2021 wygląda dla wszystkich nieco inaczej niż do tej pory. Jak odnaleźć się w nowej, szkolnej rzeczywistości w czasie pandemii? Jak rodzice powinni wspierać swoje dziecko w obliczu stresu związanego z powrotem do szkoły? Jak mogą sobie radzić rodzice, którzy mają wiele obaw w związku z posłaniem dziecka do szkoły w dobie epidemii koronawirusa? Warto wiedzieć, jak pomóc sobie i swojemu dziecku zaadaptować się do warunków rygoru sanitarnego w szkole, a także radzić sobie z innymi trudnościami wynikającymi z pójścia dziecka do szkoły, jeśli się takie pojawią.

Rozpoczęcie nowego roku szkolnego jest dla dziecka wydarzeniem z natury pozytywnym, ale jak każda zmiana, jest także źródłem pewnej dawki stresu. Stres przed pójściem do szkoły jest zjawiskiem normalnym i ważna jest nie walka z nim, ale akceptacja i kontrola nad tym co się dzieje oraz wspieranie dziecka w największych trudnościach związanych z pierwszym dniem w szkole, zwłaszcza jeśli jest to w ogóle pierwszy rok szkolny w życiu dziecka. Zazwyczaj jednak zdarza się, że rodzice tak samo są pełni obaw w związku z pójściem dziecka do szkoły, czasami nawet bardziej niż ono samo. Jak rodzice powinni sobie radzić z tym stresem i jak wtedy mądrze wspierać dziecko, by nowy rok szkolny rozpoczęło spokojne i zmotywowane? W tym roku dodatkową trudnością są obawy związane z tym, jak będzie wyglądał rok szkolny w obliczu epidemii COVID-19.